آموزش تکنولوژی MEAN

MEAN Framework for Web Developers
سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۸ ب.ظ

آموزش Mongo DB قسمت ششم

سلام دوستان از اینکه بازم تاخیر داشتم معذرت می خوام.

امروز می خواهم راجب دستور find خدمتتان صحبت کنم، این دستور معادل دستور select در SQL Server است، اما به جرات می تونم بگم با قدرت بیشتر. زمانی که من SQL Server و یاد می گرفتم استادم (مهندس وحید عباس زاده) می گفت SQL کار خوب کسی هست که بتونه Select خوبی بنویسه، واقعا درستش هم همین بود و هست، شما هرچیزی که بخواهی بنویسی که پیچیده است مجبوری با Select بنویسی، مثلا یک Update با کلی ریزه کاری یا SP یا FN و ... . در Mongo DB هم همینطور است، Find دستور خیلی مهمی است و خیلی خیلی خیلی ریزه کاری داره بخاطر همین این دستور و می خوام تو چند قسمت آموزش بدم.

خوب دوستان اول دستور و به صورت های ساده عرض می کنم و در قسمت های بعدی نکات دیگر را خدمتتان عرض می کنم.


 

 

خوب همان طور که ملاحظه می کنید دستور بالا تمامی سند هایی که در مجموعه letter ما ذخیره کرده بودیم و نمایش داد. اما چند نکته اول اینکه ما در درج سند ها ستون _id نداشتیم اما در نمایش همیچین ستونی داریم، دومین موردی که الان نیاز هست بدونید اینه که دستور بالا درسته تمامی اطلاعات را نمایش می دهد اما واضح نیست و اطاعات به قولی تو حلق هم هستن و موقع خوندن چشم امکان خطا دارد.

راجب نکته اول باید خدمتتان عرض کنم که شما هنگام درج هر سند خود Mongo DB به صورت پیش فرض یک _id  به آن تعلق می دهد که یک عدد غیر قابل تکراری است. شما نمی توانید دو سند ثبت کنید که _id آن با دیگری یکی باشد.

 

خطای بالا مربوط به این است که می خواستیم دو سند را با یک _id ذخیره کنیم.

 

نکته ی دومی که همون اول عرض کردم که نوع نمایش به صورت پیش فرض بدون اختار است که باعث خطای دید می شود. برای حل این مشکا می توان از pretty() استفاده کرد.

 

فکر می کنم تصویر بالا گویای کامل جریان است ! چقدر سند ها مرتب و با یه ساختار منظم نمایش داده شدند.

خوب امروز خیلی بحث و سنگین نمی کنم که بتونید هم چند مورد و شما راحت بتونید تست کنید و نتیجه را در دستگاه خودتان مشاهده کنید.

خدا نگهدار

 

 



نوشته شده توسط بهزاد خلیلی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
آموزش تکنولوژی MEAN

با سلام خدمت شما عزیزان
من بهزاد خلیلی و دوست خوبم حمیدرضا صدیق می خواهیم در این وبلاگ تکنولوژی MEAN را یه فارسی زبانان علاقه مند معرفی کنیم.
فریم ورک MEAN یک فریم ورک کامل (Full Stack) جاوا اسکریپت برای توسعه دهندگان وب است که در سالهای اخیر توانسته در برابر LAMP خودی نشان دهد.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

آموزش Mongo DB قسمت ششم

سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۸ ب.ظ

سلام دوستان از اینکه بازم تاخیر داشتم معذرت می خوام.

امروز می خواهم راجب دستور find خدمتتان صحبت کنم، این دستور معادل دستور select در SQL Server است، اما به جرات می تونم بگم با قدرت بیشتر. زمانی که من SQL Server و یاد می گرفتم استادم (مهندس وحید عباس زاده) می گفت SQL کار خوب کسی هست که بتونه Select خوبی بنویسه، واقعا درستش هم همین بود و هست، شما هرچیزی که بخواهی بنویسی که پیچیده است مجبوری با Select بنویسی، مثلا یک Update با کلی ریزه کاری یا SP یا FN و ... . در Mongo DB هم همینطور است، Find دستور خیلی مهمی است و خیلی خیلی خیلی ریزه کاری داره بخاطر همین این دستور و می خوام تو چند قسمت آموزش بدم.

خوب دوستان اول دستور و به صورت های ساده عرض می کنم و در قسمت های بعدی نکات دیگر را خدمتتان عرض می کنم.


 

 

خوب همان طور که ملاحظه می کنید دستور بالا تمامی سند هایی که در مجموعه letter ما ذخیره کرده بودیم و نمایش داد. اما چند نکته اول اینکه ما در درج سند ها ستون _id نداشتیم اما در نمایش همیچین ستونی داریم، دومین موردی که الان نیاز هست بدونید اینه که دستور بالا درسته تمامی اطلاعات را نمایش می دهد اما واضح نیست و اطاعات به قولی تو حلق هم هستن و موقع خوندن چشم امکان خطا دارد.

راجب نکته اول باید خدمتتان عرض کنم که شما هنگام درج هر سند خود Mongo DB به صورت پیش فرض یک _id  به آن تعلق می دهد که یک عدد غیر قابل تکراری است. شما نمی توانید دو سند ثبت کنید که _id آن با دیگری یکی باشد.

 

خطای بالا مربوط به این است که می خواستیم دو سند را با یک _id ذخیره کنیم.

 

نکته ی دومی که همون اول عرض کردم که نوع نمایش به صورت پیش فرض بدون اختار است که باعث خطای دید می شود. برای حل این مشکا می توان از pretty() استفاده کرد.

 

فکر می کنم تصویر بالا گویای کامل جریان است ! چقدر سند ها مرتب و با یه ساختار منظم نمایش داده شدند.

خوب امروز خیلی بحث و سنگین نمی کنم که بتونید هم چند مورد و شما راحت بتونید تست کنید و نتیجه را در دستگاه خودتان مشاهده کنید.

خدا نگهدار

 

 

۹۴/۰۹/۱۰ موافقین ۳ مخالفین ۰
بهزاد خلیلی

نظرات  (۲)

۱۴ آذر ۹۴ ، ۲۰:۳۳ محمد مغاری
سلام مهندس
من هم از این دستور pretty خوشم آمد.
وقتی داشتم دستورات رو می خوندم واقعا همه اش به خودم می گفتم چقدر کار کردن با این طور خروجی ها سخته.
وقتی این دستور و خروجی رو دیدم خوشحال شدم.
پاسخ:
سلام بر شما
خداروشکر که خوب بوده.
۱۱ آذر ۹۴ ، ۰۵:۴۸ محمد مجیبیان
خسته نباشی مهندس،کلی این دستور pretty خوشحالم کرد واقعا کم کم داشتم از نظم داشتن نا امید می شدم تو این محیط ;))).منتظر پست های بعدیتون هستم.
پاسخ:
نمی دونی من چقدر خوش حال شدم وقتی این و پیدا کردم اونجوری اصلا نمی فهمیدم چی به چی هست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی